Keurmerken voor Fietssloten: Wat Betekenen Ze Echt?
Wanneer je een fietsslot kiest, is het verleidelijk om simpelweg te vertrouwen op bekende merken of een stoere uitstraling. Maar wat zegt een keurmerk nou écht over de veiligheid van een slot? In deze blog leggen we de belangrijkste keurmerken en beveiligingsniveaus uit, en waarom een alarmslot zonder ART-keurmerk soms toch veiliger kan zijn dan een goedgekeurd slot.
Het ART-keurmerk: Onafhankelijke Beoordeling in Nederland
In Nederland is het ART-keurmerk de bekendste en enige onafhankelijke norm voor sloten. ART is ontstaan uit een samenwerking tussen ANWB, RAI Vereniging en het inmiddels opgeheven TBBS. Sloten worden getest op hoe lang het duurt voordat ze op professionele wijze geopend kunnen worden – zonder schade aan de tweewieler toe te brengen.
De sterrenclassificatie:
-
⭐⭐ = geschikt voor fietsen
-
⭐⭐⭐ = geschikt voor scooters
-
⭐⭐⭐⭐ = geschikt voor motoren
-
⭐⭐⭐⭐⭐ = hoogste beveiligingsniveau
Hoe meer sterren, hoe moeilijker en tijdrovender het is om het slot te forceren.
Belangrijk: Een voorwaarde bij de ART-keuring is dat de tweewieler onbeschadigd blijft bij het forceren van het slot. Dit betekent dat sommige sloten die wel een zeer effectieve werking hebben maar niet zonder schade van de elektrische fiets gesloopt kan worden niet in aanmerking komen voor een ART**-keurmerk. Raar maar waar, het grote voordeel is namelijk dat de fietsendief er niet meer op weg kan fietsen en de fiets minder waard is voor de doorverkoop. Hierdoor zal de keus eerder op een ander exemplaar vallen, want de keuze is reuze!
Waarom Remschijfsloten met Alarm geen ART**-keur krijgen
Remschijfsloten met een ingebouwd alarm bieden uitstekende bescherming, maar krijgen geen ART**-keurmerk voor fietsen. Waarom niet? Omdat bij een poging tot diefstal schade ontstaat aan het remsysteem — en dat is in strijd met de ART-eisen.
Toch bieden deze sloten een driedubbele bescherming die vaak zelfs sterker is dan die van veel ART**-slotmodellen:
-
Niet te forceren zonder schade – wat de economische waarde van diefstal verlaagt.
-
Ingebouwde alarmfunctie – schrikt af, trekt aandacht, verhoogt pakkans.
-
Remschijf raakt beschadigd bij forceren – de fiets is dan niet meer rijdbaar.
Onze A-lock alarmsloten zijn hier een voorbeeld van: geen ART**-keur, maar wél zeer effectief. met wel een Grade C keurmerk
Security Levels van Fabrikanten
Fabrikanten zoals ABUS en AXA hanteren hun eigen “security levels” – meestal op een schaal van 1 tot 20. Vaak betekent:
-
Level 10–15 ongeveer hetzelfde als ART 2–3 sterren.
Let op: Verzekeraars eisen meestal minimaal één ART-gecertificeerd slot voor dekking. Sloten die alleen een security level hebben (zonder ART-keurmerk), komen niet in aanmerking voor een fietsverzekering.
Internationale Grades: Hoe lang houdt je slot stand?
Internationaal gebruiken keuringsinstanties vaak een “Grade”-systeem, gebaseerd op de tijd die een professional nodig heeft om het slot te forceren:
-
Grade A – Binnen 1 minuut te openen
-
Grade B – Binnen 1 tot 5 minuten
-
Grade Super B – Tussen 5 en 10 minuten
-
Grade C – Meer dan 10 minuten nodig
Onze A-lock alarmsloten hebben een Grade C-classificatie, wat betekent dat ze behoren tot de veiligste sloten op de markt.
Conclusie: Let op het hele plaatje
Een ART-keurmerk is belangrijk – vooral voor je verzekering – maar zegt niet alles over de werkelijke effectiviteit van een slot in de praktijk. Sloten zoals onze A-lock alarmsloten, met een hoge Grade-classificatie en meervoudige bescherming, bieden vaak een veel hoger afschrikkings- en beveiligingsniveau dan standaard ringsloten.
Wil je jouw fiets écht goed beveiligen? Combineer een ART-slot voor de verzekering met een alarmslot voor maximale bescherming.
Bekijk onze A-lock alarmsloten in de webshop en bescherm je fiets zoals het hoort.

Reactie plaatsen
Reacties
Dit geeft toch wel een hele andere kijk op de keurmerken